|
Opis Komitetu Światowego Dziedzictwa:
Rozległy system szlaków wodnych na równinach północno-wschodnich i środkowo-wschodnich Chin rozciąga się od Pekinu na północy po prowincję Zhejiang na południu. Powstawał na poszczególnych odcinkach, począwszy od V w., tworząc ujednolicony system komunikacyjny w Cesarstwie za panowania dynastii Sui w VII w. Podjęto w związku z tym cały szereg gigantycznych budów, które stanowiły przedsięwzięcie inżynieryjne na największą skalę na świecie przed erą przemysłową. Jako oś wewnętrznych szlaków komunikacyjnych w Cesarstwie o witalnym znaczeniu, Wielki Kanał zapewniał zwłaszcza zaopatrzenie ludności w ryż i transport strategicznych surowców. W XIII w. była to już ujednolicona sieć śródlądowych dróg wodnych, składająca się ze sztucznych szlaków wodnych o łącznej długości ponad 2 tys. km, łączących pięć dorzeczy głównych rzek. Wielki Kanał odegrał istotną rolę w rozwoju i stabilizacji gospodarczej Chin. Do dziś stanowi ważny szlak komunikacyjny. |
|