|
Opis Komitetu Światowego Dziedzictwa:
Kolej transirańska, łącząca Morze Kaspijskie na północnym wschodzie z Zatoką Perską na południowym zachodzie, przebiega przez dwa łańcuchy górskie, rzeki, płaskowyża, kompleksy leśne i równiny w czterech strefach klimatycznych. Kolej o łącznej długości 1394 km budowano od 1927 do 1938 roku. Zaprojektowane z niezwykłym rozmachem przedsięwzięcie zrealizowane zostało dzięki współpracy rządu Iranu z 43 firmami budowlanymi z różnych krajów. Pokonanie wielu trudności, związanych przede wszystkim z górzystym ukształtowaniem terenu, wymagało innowacyjności w prowadzeniu prac inżynierskich. W niektórych regionach górskich zrobiono duże przekopy w skałach, na całej trasie kolei wybudowano 174 duże mosty, 186 mniejszych i 224 tunele, w tym 11 tuneli spiralnych. W odróżnieniu od większości wcześniejszych tego typu inwestycji, budowa kolei transirańskiej została w całości sfinansowana z krajowych podatków, co pozwoliło uniknąć uzależnienia od kapitału zagranicznego. |
|